بنجامین - فیکوس بنجامین - (FICUS TREE - ( benjamina
نوشته شده توسط : hr

بنجامین

بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یا فیکوس برگ دراز با اسم علمی Ficus Binnendijkii از خانواده موراسه و بومی هلند میباشد

این نوع از ficus دارای برگ های بلند و باریک میباشد . بسیار مناسب برای منزل و یا گلخانه می باشد. دارای شاخ و برگ نسبتاً زیاد بوده ولی گل ندارد.

یکی از موفق ترین و زیبا ترین گیاه آپارتمانی در سازش با محیط مکان های سر پوشیده است از خانواده انجیر ( مراسه ) برگ ها سبز روشن و بیضی شکل نوک تیز شاخه های دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون در هوای آزاد به ارتفاع آن ۵ متر می رسد نسبت به کم آبی بخصوص در هوای سرد حساس است و به خزان برگها مبتلا می گردد نور باید کافی ولی غیر مستقیم باشد. واریته های ابلغ با برگهای سبز و سفید کرمی اخیراً در ایران پرورش می یابد. کارهای هنری جالبی نظیر بافتن ساقه ها به شکل گیس روی آن انجام و زیبایی آن را دو چندان نموده است. گیاهان جوان تر احتیاج به قیم دارند. ارتجاع پذیری و آویزان بودن واریته ابلغ بیشتر و توسعه ریشه در آنها کمتر از واریته سبزبرگ است. به همین علت ابلغ ها را همیشه روی برگ سبزها پیوند می زنند.

نور :به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند (معمولاً بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایه بان جنوبی طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ های گیاه آفتاب نتابد و برگ ها در سایه ( نور کامل ) باشند.

(نور فراوان؛ اما از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود؛ لذا در کنار پنجره های جنوبی باید از پرده استفاده شود یا تابش غیر مستقیم بر گیاه صورت گیرد)
نکته :چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با کمترین تغییری برگ های آن ریزش می کند از چرخاندن و جا به جایی گلدان بپرهیزید.
هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می آورید برخی از برگ های آن زرد یا قهوه ای می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های زرد یا قهوه ای یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. برگ هایی که از این پس می رویند می توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند.

دما : حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه. در زمستان حتماً باید در اتاق نگهداری شود (نسبت به سرما حساس است)
آبیاری : در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود ( باید به اندازه یک انگشت در زیر خاک را بازدید نمود، اگر خشک بود باید آبیاری بعدی صورت گیرد ). معمولاً در خانه ها به دلیل عدم رعایت این مسئله و آبیاری بیش از اندازه گیاه از بین می رود. بهتر است از آبی که چند ساعت در محیط بوده و هم دمای محیط است برای آبیاری استفاده شود، هرگز با آب سرد آبیاری نکنید .

خاک : بهترین خاک کمپوست ( خاکبرگ ) یا کود حیوانی یا خاک لوم است [مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده ) ] .
(خاک مناسب این گیاه، خاک خوب گلکاری است که به خوبی زهکشی شده باشد. مخلوط یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت شن درشت و یا پرلیت، یک قسمت تورب (پیت) یا هوموس میتواند باعث رشد بهتر گیاه شود)

رطوبت : عمل غبار پاشی باید هر ۲ روز انجام گیرد بجزء در مواقعی که درجه حرارت زیر ۱۵ درجه است.

تغذیه : در فصل بهار و تابستان هر ۲ هفته یک بار تغذیه مصنوعی با کود شیمیایی محلول درآب مخصوص گیاهان زینتی برای این گیاه لازم است.

نکته مهم : برای اشخاصی که در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه کار هستند نگهداری بنجامین توصیه نمی شود زیرا گیاه خیلی حساسی است. فیکوس بنجامینا (انجیر گریان) که بومی هندوستان است، چنانچه در شرایط مساعد محیطی قرار بگیرد گیاهی است که به سرعت محیط را از آن خود می کند و به سایر گیاهان اجازه رشد نمی دهد. در واقع بزرگترین درختی که در جهان وجود دارد نوعی فیکوس است که در هند واقع شده و مساحتی حدود ۲ میلیون متر مربع را در بر گرفته است!

عوارض و درمان

برگها سیاه شده اند : تماس با شیشه سرد پنجره باعث آن است. گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.

برگها سالم و سبز هستند ولی سقوط می کنند : نور کم است. گلدان را به روشنایی ببرید. کم آبی هم باعث این عارضه است. آبیاری را تنظیم کنند. بعضی از مواقعه سرد شدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.

برگها رنگ پریده و لکه های قهوه ای در زیر آنها و ساقه مشاهده می شود : با پنبه آغشته به سم حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید تا علایم بر طرف گردند.

برگها خشک و شکننده هستند : هوای محیط گرم و خشک است. آبیاری را بیشتر کرده و غبار پاشی روزانه را فراموش نفرمایید.

برگها زرد رنگ و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است : کنه قرمز ریز عامل آن است. با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یک بار تا رفع علائم گیاه، گیاه را سمپاشی کنید. تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

لکه های پهن و آبکی و سیاه روی برگ هستند : قارچ عامل این بیماری است. خیس نمودن لکه ها با پنبه آغشته با آب و صابون درمان این بیماری است.

برگها زرد شده و میریزند : آبیاری زیاد از اندازه است. فاصله بین دو آبیاری را زیاد تر کنید. اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را باز کنید.

برگهای جدید ریز و گیاه مریض به نظر می رسد : ریشه ها را بازدید نمایید ممکن است احتیاج به گلدان بزرگ تر داشته باشد. در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هر دو هفته یک بار و تعویض خاکهای سطحی گلدان با خاک نو در رفع این عارضه کمک موثری می نماید.

2016-08-18 08.46.58

 

 

 

بنجامین ( benjamina ) 



گیاهی بسیار زیبا ست که زیبایی خاصی به منزل می دهد از خانواده انجیر ( موراسه ) برگهای کوچک با رنگ سفید و سبز به صورت ابلق در آن دیده می شود معمولا بنجامین 

را به دلیل حساسیت بالا و مقاومت کم در برابر عوامل محیطی روی فیکوس بیجامین پیوند می زنند تا مقاومتر شود که اگر در صورت مشاهده برگهای سبز یکنواخت چون 

مربوط به پایه است بهتر است قطع شوند تا گیاه ابلق بهتر رشد کند . 

نیازها : 

نور :به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی کند ( معمولا بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایه بان جنوبی 

طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگهای گیاه آفتاب نتابد و برگها در سایه ( نور کامل ) باشند ) 

نکته :چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی حساس است و با کمترین تغییری برگها ریزش می کند از چرخاندن و جابجایی گلدان بپرهیزید . 

دما :حداقل درجه حرارت در زمستان 15 و در تابستان حداکثر 24 درجه می باشد و در زمستان حتما باید در اتاق نگهداری شود نسبت به سرما حساس است . 

آبیاری :در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود ( باید به اندازه یکانگشت در زیر خاک را بازدید نمود اگر خشک بود باید آبیاری بعدی صورت گیرد) و معمولا در خانه 

ها به دلیل عدم رعایت این مساله و آبیاری بیش از اندازه گیاه از بین می رود . بهتر است از آبی که چند ساعت در محیط بوده و همدمای محیط است برای آبیاری استفاده شود 

هرگز با آب سرد آبیاری نکنید . 

خاک :بهترین خاک کمپوست ( خاک برگ ) یا کود حیوانی یا خاک لوم است ( مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده ) ) است . 

تکثیر :تکثیر این گیاه در آپارتمان مشکل است برای تکثیر از قلمه هایی که حداقل یک برگ همراه دارد استفاده شود 


نکته مهم :برای اشخاصی که در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه کار هستند نگهداری بنجامین توصیه نمی شود زیرا گیاه خیلی حساسی است و نگهداری این گیاه برای افراد 

کمی با تجربه توصیه می شود .

*********************

 

بنجامین آمستل

 

بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یافیکوس برگ درازازخانواده موراسه و بومی هلندمیباشداین نوع دارای برگهای بلندوباریک میباشدبسیارمناسب برای منزل می باشددارای شاخ و برگ ًزیادبوده ولی گل نمی دهد.

 

نور

 

نور فراوان؛ اما از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود؛ لذا در کنار پنجره های جنوبی باید از پرده استفاده شود یا تابش غیر مستقیم بر گیاه صورت گیرد

 

آبیاری

 

در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار و با آب ولرم آبیاری شود، زیرا آب سرد موجب آسیب به برگ ها و ریزش آنها می شود.

 

خوب است برگ های گیاه هر دو روز یکبار با اسپری غبارپاشی شودهر دو هفته در طول بهار و تابستان با کودهای محلول در آب تغذیه شود

 

مناسب این گیاه خاک خوب گلکاری است که به خوبی زهکشی شده باشد مخلوط یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت شن درشت و یا پرلیت، یک قسمت تورب (پیت) یا هوموس میتواند باعث رشد بهتر گیاه شود

 

2016-12-03-17-47-39

 

***********************************

 




:: موضوعات مرتبط: گیاهان آپارتمانی , ,
:: بازدید از این مطلب : 883
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: